ארגז מושגים וטיפים לתקופת הקורונה

תמונה מתוך הבלוג

לקישור לפוסט שנכתב בפייסבוק לחצו כאן >>

מעסיקים יקרים,

ימי הקורונה יצרו חוסר וודאות קשה לפעילות העסקית, ליחסים עם הלקוחות וליחסי העבודה.

כבעלת משרד עורכי דין העוסק בדיני עבודה, המשרד פעיל ונותן מענה מלא בימים אלו ואני אספתי עבורכם מידע נגיש וידידותי ביחס לגורלם של יחסי העבודה בעת הזו, שלא ידענו כמותה.

שימו לב – להלן תמצית של ארגז מושגים וטיפים לתקופה הקשה הזו.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ויש להביא בחשבון שיש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו ולפי ההתפתחויות העתידיות בתחום דיני העבודה.

המידע מנוסח בלשון זכר לצורך הנוחות בלבד והוא רלוונטי לשני המינים.

האם אני יכול להפעיל את העסק?

התקנות השונות מאפשרות להפעיל עסקים שונים במגבלות הקבועות בתקנות. ממליצה לכל בעל עסק לבדוק את המגבלות החלות עליו בהתאם לענף אליו הוא משתייך. המידע המלא מצוי באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

מה נדרש ממני כבעל עסק ביחס לבריאות הבאים לעסק (עובדים ולקוחות)?

תקנות אלו קבעו כי ביחס לכניסה כל הבאים למקום העבודה, חלות על המעסיק החובות הבאות:
א. יש לשאול את כל הבאים למקום העבודה את השאלות הבאות:
· האם אתה משתעל?
· האם חום גופך 38 מעלות צלזיוס ומעלה או האם היה לך חום כאמור בשבוע האחרון?
· האם היית במגע עם חולה קורונה בשבועיים האחרונים?
מי שלא השיב לא לכלל השאלות, למעט בשל מצב כרוני, לא תותר כניסתו.
ב. יש להסדיר מדידת חום שאינה פולשנית לכל הבאים למקום העבודה (עובדים ולקוחות).
ג. החל מיום 12.4.2020 כל באי המקום נדרשים לחבוש מסיכה.
ד. להקפיד על עבודה במרחק של שני מטר אחד מהשני.
ה. כל עובד זכאי לציוד אישי: מקלדת, טלפון ועכבר משלו.

אז מה זה החל"ת הזה?

חופשה ללא תשלום בה יש הפסקה זמנית ביחסי העבודה. בתקופה זו העובד לא זכאי לתשלום שכר ולזכויות סוציאליות. על עובד לדאוג להמשך הזכויות הפנסיוניות שלו ומומלץ לעדכן את העובד כי עליו לעשות כן.

האם נדרשת הסכמה מצד העובד לחל"ת?

בימי שגרה ניתן להוציא עובד לחל"ת בהסכמת העובד בלבד. בימי הקורונה – בנסיבות בהן פעילות העסק ירדה או הופסקה, הדעה הרווחת היא כי ניתן להוציא את העובד לחל"ת בהודעה מצד המעסיק. בהעדר הסכמה מצד העובד, יש לשקול היטב את הוצאת העובד ולהיוועץ מקצועית במידת הצורך, שכן העובד יכול לטעון כי מדובר במעשה שמשמעותו פיטורים.

האם העובד יקבל דמי אבטלה בתקופת החל"ת?

עובד שהמעסיק הוציאו ליותר מ30 ימי חל"ת יכול לבחון את זכאותו לדמי אבטלה במוסד לביטוח לאומי. שימו לב – לאחר תום תקופת החל"ת הראשונה, אין חובה מצד המעסיק ו/או העובד לעדכן על המשך החל"ת. המוסד לביטוח לאומי נכון להיום האריך במערכותיו את החל"ת לכל העובדים שהוצאו לחל"ת. שימו לב – קבלת דמי האבטלה מהמוסד לביטוח לאומי נתון להחלטת המוסד ואין למעסיק אחריות לזכאות העובד.

איך בכל זאת הומתקה הגלולה המרה?

בימי הקורונה ניתנו הקלות שונות בזכאות לדמי אבטלה ובהן נדרשת תקופת אכשרה של 6 חודשים מתוך 18 חודשים אחרונים וזאת במקום הדרישה המקורית לתקופת אכשרה של 12 חודשים מתוך 18 חודשים אחרונים, עובדים מעל גיל 67 שעבדו בשלושת החודשים שקדמו לחל"ת יהיו זכאים למענק, העובד לא חייב להראות שניצלת את כל ימי החופשה בתשלום לפני היציאה לחל"ת. מומלץ להתעדכן באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי ובדף הפייסבוק.

זכות לדמי מחלה בתקופת החל"ת – האם קיימת?

תעודת מחלה שהוצאה לפני המועד שבו הודיע המעסיק על יציאה לחל"ת – יש לכבדה ולשלם דמי מחלה, בהתאם ליתרה הצבורה של ימי מחלה. תעודת מחלה שהוצאה לאחר הוצאת העובד לחל"ת – אין לשלם דמי מחלה שכן החל"ת הפסיק זמנית את יחסי העבודה.

האם עתות הקורונה משחררים את המעסיקים מכבלי חוקי השוויון והאפליה?

חד משמעית לא! בישראל קיימים חוקים ברורים ומפורשים ביחס לחובה לשמור על שוויון בגיוס לעבודה, בהתנהלות במקום העבודה ובסיום עבודה. התקופה הזו לא שחררה את הרסן! יש לכם התלבטות? אנא היוועצו בגורם מקצועי. ימי הקורונה לא ישמשו סיבה להתנהלות שלא בהתאם לחובות שהינן כללי יסוד בדיני העבודה. רוצים לפטר את העובד? אנא קיימו שימוע לפני פיטורים (כמובן באמצעים דיגיטליים לפי דרישות התקופה). רוצים להוציא לחל"ת עובדת בהריון? יש מקרים המחייבים מתן היתר על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – אנא בדקו לפני כל צעד.

ואתם? מה אתכם, כמעסיקים?

מגיפת הקורונה הסבה ותסב נזקים קשים לפעילות העסקית. ברשת ובתקשורת פורסמו מחאות רבות מצד קהילת העצמאים ביחס לפגיעה הקשה ולצורך המיידי בעזרה מהמדינה. הממשלה כידוע נתנה החלטות לגבי מענקים לעצמאים ואני ממליצה להיוועץ בעניין עם מנהל החשבונות/רואה החשבון שלכם. בעניין קבלת החלטות לגבי העסקת העובדים והתמודדות עם שאלות בעניין – מוזמנים להיוועץ עימי בטלפון 052-8822789.

הפוסט הבא
פסק דין ארגון הגננות
הפוסט הקודם
עובדים ומעסיקים ומה שביניהם
תפריט